2018 LA CENTENARUL UNIRII – SCURT BILANȚ (partea a II-a)
Data: 15-01-2018
Dacă ne uităm la averea națională, din 1918 am pornit cu un handicap: Tezaurul României - 93,4t aur, bijuteriile Coroanei și alte valori - a fost confiscat de bolșevici și se află și azi în Kremlin, niciun lider sovietic/rus neavând cea mai mică intenție să-l returneze, iar garantul Franța tace chit
In economie s-au făcut progrese mari din 1918, dar suntem în urmă față de evoluțiile statelor învecinate și mult sub așteptările populației, conform evoluției standardelor de civilizație. Bineînțeles că în cifre absolute o ducem mai bine ca în 1918, avem creșteri economice record, PIB per capita este astăzi la peste 10000 de dolari, de 14 ori mai mare față de cei aprox. 700 de dolari din 1918 (calculat la valoare dolar an 1990 – Angus Maddison, 2007). Trăim mai bine decât în 1918, dar din lider regional în perioada interbelică am ajuns la capătul clasamentelor în majoritatea categoriilor economice și asta pentru că nu am știut să valorificăm mai bine resursele avute - petrol, sare, cărbune, păduri sau produse agricole - și nu am învățat să producem pentru a vinde cu valoare adaugată mai mare! România este încă în cursa pentru a recupera decalajul de dezvoltare față de standardele de civilizație ale epocii prezentului. Dacă la viteza Internetului și numărul de IT-ști per capita suntem în secolul 21, la canalizare și infrastructură suntem prin sec 19. Multe sate românești sunt azi neschimbate față de 1918: au tot WC în curte, apa o aduc tot cu găleata, iar stâlpii de curent, antenele și câte o Dacie ruginită sunt singurele diferențe față de 1918! După 100 de ani încă nu am trecut Carpații cu o autostradă! Nici că avem vreuna spre Rădăuți-Cernăuți, Iași sau Chișinău! Avem cei mai puțini km de autostradă din UE. Multe dintre căile ferate nu au mai fost reparate cam tot din vremea Unirii, deși există magistrale noi pe care nu au circulat Brătianu, Goldiș sau Iancu Flondor. Deși locomotivele sunt altele, vagoanele pe care le trag au mai multe în comun cu 1918 decât cu vagoanele din 2018. Care se fabrică la Arad, dar sunt doar pentru export... Iar gările sunt majoritatea construite fie înainte de 1918, fie până în 1940...Gara de Nord din București e cea mai mică și cu traficul cel mai slab din întreaga UE, deși are într-adevăr un volum net superior anului 1918.Data: 15-01-2018
Dacă ne uităm la averea națională, din 1918 am pornit cu un handicap: Tezaurul României - 93,4t aur, bijuteriile Coroanei și alte valori - a fost confiscat de bolșevici și se află și azi în Kremlin, niciun lider sovietic/rus neavând cea mai mică intenție să-l returneze, iar garantul Franța tace chit
Aeroporturile sunt un adevărat progres! Asta pentru că la 1918 nu aveam niciunul, doar aerodromuri. Azi avem 16 aeroporturi internaționale deservite de flote românești și străine care se dezvoltă datorită libertății de mișcare și a celor peste 4 milioane de români care trăiesc și muncesc în afara țării! La 1917 aproape același număr de români trăiau în afara granițelor țării pentru că așa voiau imperiile. Azi peste 4 mil de români trăiesc în afara granițelor țării pentru că așa vor ei înșiși. Este un progres?
Porturi avem mai puține dar mai mari decât în 1918, iar căi navigabile mai puține! Someșul și Bega, care erau navigabile înainte de 1918, nu au fost întreținute. Ne plângem de lipsa autostrăzilor, dar nu am știut să folosim cea mai mare autostradă pe care o avem de mii de ani și căreia îi stăpânim, din 1918, cel mai lung parcurs, 1075 de km: Dunărea. Avem un canal Dunăre-Marea Neagră, obținut cu atâtea sacrificii omenești și materiale încât e mai degrabă o Golgotă decât o profitabilă rută de transport naval.
La nivelul societății, imaginea este descurajatoare: dacă la 1918 conștiința națională creată și promovată de lideri apropia românii din toate punctele cardinale, de 27 de ani încoace performanțele politicienilor au determinat peste 4 milioane de români să plece din țară și au amorțit patriotismul celor rămași acasă. Sub comuniști, românii care plecau din țară erau declarați trădători, iar evreii, ungurii și germanii născuți aici au fost vânduți de Ceaușescu.
Cel mai mult lipsesc astăzi o nouă viziune de consolidare a societății românești și perseverența de a o pune în practică. Formularea și împământenirea unei conștiințe naționale bazată pe adevăr, pe principii, valori, norme și comportamente ne lipsește, România trăind parcă din virtutea inerției și sângerând constant talente, pricepere, energii... Și pentru asta nu putem da vina decât pe noi înșine! Ce facem ca sărbătorirea primilor 100 de ani de când suntem împreună să revigoreze conștiința noastră națională?
Editorial publicat in data de:
15-01-2018
de către Mihai Mătieș
Website:
N/A
Tweet
de către Mihai Mătieș
Comentarii:
0