
Data: 23-01-2023
Vă amintiți de ADAS - Administrația Asigurărilor de Stat? A fost singura societate de asigurare care a funcționat în intervalul 1952 - 1990. Mai înaintea sa, din 1948, Sovrom - Asigurare a monopolizat domeniul după ce toate companiile de profil au trecut în proprietatea statului.
Iar savantul britanic Edmond Halley, „naşul” cometei cu același nume, a pus la punct, în jurul anului 1700, primele tabele statistice de mortalitate, pe baza cărora se calculează primele de asigurare și se evaluează potențialele despăgubiri de achitat.
La noi, atunci când eram numiți grânarul Europei, exportul de cereale se realiza prin intermediul bursei şi portului de la Brăila, dar și a docurilor din Galați. Apoi, marfa ajungea la Sulina, pentru a fi transportată pe mare. În această cheie s-au desfășurat lucrurile cel puțin până la reforma agrară din 1921, după care producția calitativă și cantitativă n-a mai fost „aceea de sub marea proprietate”, desfacerea produselor agricole și în special a grâului nu mai era „aurul dinainte de război”, după cum notează economistul Gh. M. Dobrovici. De altfel, în 1912, Sulina avea peste 7.347 de locuitori, în prezent mai are doar 3.663!
Dar mai important este că în 1870 la Brăila funcționau nouă societăți de asigurare, zece cu cea de la Galați. Transportul cerealelor pentru export a fost prima formă de asigurare. În Bucureşti își instalează sediile o serie de societăți de asigurare cu capital străin, care apoi își deschid sucursale în țară. În intervalul 1856 - 1870 apar 11 companii, atrase de marjele mari de profit, după cum nota cercetătorul Victor Axenciuc.
El preciza că extinderea asigurărilor private era legată de dezvoltarea creditului funciar, comercial și industrial. Marea proprietate, ce contracta împrumuturi de la bănci, garanta creditele cu recoltele, dar finanțările erau condiționate de asigurarea împotriva calamităților. Cele două activități financiare se potențau reciproc, firmele industriale și comerciale puteau obține împrumuturi numai dacă se asigurau împotriva incendiilor sau furturilor. Astfel are loc o dezvoltare a asigurărilor de transport, agricole, de incendiu, urmate de acelea de viață.
Prima companie de asigurare românescă și cea dintâi societate anonimă cu capital autohton este Dacia, înființată în aprilie 1871. Doi ani mai târziu, în 1873, ia ființă România, cu fostul prim ministru Mihail Kogălniceanu în Consiliul de Administrație. În 1881, România fuzionează cu Dacia și piața ajunge să fie dominată de Dacia România. Societatea se ocupa cu asigurarea riscurilor de viață, incendiu, grindină, accidente, furt și transport şi în 1909 înglobează și societatea Patria.
În 1882, apare Naționala, cu Iancu Marghiloman - tatăl viitorului premier conservator Alexandru Marghiloman - printre întemeietori. Azienda Assicuratrice din Triest îi încredințează Naționalei portofoliul de asigurări de incendiu acumulat în 26 de ani. În 1933, principalul acționar devine L’Union Paris. Iar Naționala are printre reasiguratori pe Wiener Städtische Wechselseitiger, acționarul principal al Vienna Insurance Group-VIG.
Generala e înființată la Brăila în 1897 de cercurile financiare brăileano-gălățene cu sprijnul băncii lui Mauriciu Blank: Marmorosch Blank & Co. Aceasta se ocupa de asigurarea transporturilor maritime a cerealelor exportate, pentru care beneficia de sprijinul reasiguratorilor străini, ceea ce făcea să existe o strânsă colaborare cu Assicurazioni Generali din Triest, ce a participat și la subscrierea capitalului societății. Cu timpul, Generala și-a extins gama de servicii, cu o atenție sporită pe asigurările de viață. După 1918 a avut grijă și de interesele Generali în Transilvania și Bucovina. Primul președinte al companiei a fost Alexandru Marghiloman. Sediul societății din Capitală a fost Palatul Oscar Maugsch, construit în 1906, după 1990 mulți ani în proprietatea BCR, imobil plasat simetric cu Palatul Creditul Industrial .... (continuarea pe bloguluibalan.ro)

Editorial publicat in data de:
23-01-2023
de către Ionuț Bălan
Website:
http://bloguluibalan.ro
Tweet
de către Ionuț Bălan
Comentarii:
0